xxx

xxx
xxx malaya

12 July 2009

pEti sEjuk-Edisi oraNg ulu asli

Di sebuah perkampungan kecil yang indah dan permai pada ERA 50an
yang majoriti penduduk nye orang ulu asli.

pada suatu hari sepasang suami isteri orang ulu pergi ke pekan
untuk membeli barangan keperluan mereke sekeluarge...
sesudah sampai di pekan mereke berdua berjalan-jalan untuk mencari barangan yang mereke perlu dibeli..

sewaktu mereke berjalan-jalan sambil mate melilau-lilau..mereke terdengar
suare memanggil..mali-mali encik masuk ini kedai macam-macam barangan lektrik ada..
lalu mereke masuk ke kedai tersebut..lalu tauke kedai berbangse cina itu bertanye kepade pasangan suami isteri ulu tadi..

tauke kedai:mali2 wa tunjuk satu barang baru sampai punya..

lelaki ulu:apa barang?

isteri ulu:dekat mana?

tauke kedai:ini barang baik punyer...dekat sane..[sambil menunjuk jari telunjuk]

lelaki ulu:ini apa barang?

tauke kedai:ini barang baru sampai nama dia peti sejuk[peti ais]..ini barang
lu tarok[letak] air dalam ini peti boleh bikin[buat]air kelas[keras] wo..manyak[banyak]sejuk..

lelaki ulu:ini macam kah tauke?

isteri ulu:betul kah?

tauke kedai:betui2[betul2] wa tarak[tidak]tipu punyer..lu punye lumah[rumah]atak[ada] api ka?

lelaki ulu:atak2..[ada2]

tauke kedai:itu macam sudah bagus..lu boleh angkat[beli] satu la..

lelaki ulu:berapa harga ini barang?

tauke kedai:500 saja..lu boleh bayar bulan2..satu bulan 50 saja..
apa macam boleh?

lelaki ulu:boleh2 wa angkat[beli] satu..

isteri ulu:boleh la saye letak makanan banyak2 dalam peti ni ye bang..

lelaki ulu:awak tak ade lain makan2 je ingat..celungap[kuat makan]betul..

tauke kedai:mali2[mari] duduk..wa mau tulis lu punye name bikin surat
jual beli..

lelaki ulu:boleh2..

tauke kedai:sapa lu punyer name?wa mau tulis..

lelaki ulu:tulis la..

tauke kedai:ya wa mau tulis sikalang la[sekarang]

lelaki ulu:tulis la..tulis..

tauke kedai:ya wa tau..wa mau tulis la..tapi sapa lu punya nama?[dalam keadaan nada suara tinggi]

lelaki ulu:wa cakap tulis..tulis la..[dalam keadaan nada sedikit marah]

tauke kedai:sabar2..jangan marah2..wa mau tanya lu punya nama saja..?

lelaki ulu:berapa banyak wa mau cakap tulis..nama wa tulis bin ambri..

tauke kedai:sorey2..itu macam ka..lu punya nama tulis..ok wa tulis sikalang..
nanti petang wa antar itu peti dekat lu punye lumah ok..

lelaki ulu:baik..nanti petang wa tunggu dekat rumah..


selesai sahaje proses jual beli..mereka suami isteri beredar dari kedai tersebut..
sesampai di rumah mereka menanti pehantaran peti ais tersebut..
penantian mereke berakhir..peti sejuk tibe tepat pada waktu yang di janji kan..

setelah selesai proses pehantaran..mereke suami isteri terus mencube peti sejuk tersebut..

suami ulu:ape lagi yang awak terjegat[berdiri] tu..pergi la ambil bekas air masukan dalam peti tu..

isteri ulu:abang pulak pergi la ambil kayu kat luar tu..

lalu isteri ulu memasukan bekas air dalam peti tersebut..dan suami nye meletak kan beberape batang kayu di bawah peti sejuk..dan menyala kan api..

beberape minit kemudian..
peti sejuk itu hangus di makan api..mereke terkejut dan ketakutan..lalu menyimbah[mencurah]air untuk memadamkan api..setelah api padam si isteri membuke pintu peti tersebut..lalu melihat air yang di letakan dalam bekas tidak keras seperti mane tauke kedai itu berkate..

dalam keadaan marah..mereka terus pergi kedai letrik dengan keadaan tergese-gese..
sesampai di kedai..

lelaki ulu:tauke lu tipu sama wa ha..lu cakap itu peti boleh bikin air jadi keras..apsal tak boleh..wa tarok sampai hangos[hangus] wo..pun tak boleh keras itu air..

tauke kedai:mana boleh tak rak kelas[keras]lu sudah tarok api betul2 ka..?

lelaki ulu:sudah!!..wa tarok itu kayu api dekat bawah peti la..lu ingat main2 ka?

tauke kedai:apa..??lu tarok kayu api dekat bawah peti ka..apa bikin??

lelaki ulu:ya la..lu suruh tarok api ma..wa tarok api la..

tauke kedai:wo..wa tak rak suruh lu tarok kayu api bakar itu peti sejuk wo..wa cakap pakai api letrik ma..ini macam mati wo..

lelaki ulu:mana wa tau..rumah wa mana ada letrik...api atak la..[dalam nada slumber]

sekian......TQ malaysia.

18 comments:

en.Adam said...

lu orang ulu ke??

@tune® said...

ni same dgn cine bukit la nih

talak ong metui!

aloy_paradoks said...

ah.... gua dah selalu sangat dengar citer ni..

bias® said...

dah sela...? owh aloy dah cakap dah? oke.

patungcendana said...

orang ulu kawasan mana ni?

re:...tq atas sokongan moral kau...:-)

triple x malaya said...

en.Adam:gua ulu moden beb..

triple x malaya said...

@tune:cine bukit mane ni..cine bukit kampung lu ke..??

mesti ada ong punyer..

triple x malaya said...

aloy_paradoks:gua pernah citer memang lah lu tau..

triple x malaya said...

bias:tQ2 je la..lain kali gua buat cite ulu moden pulak ye..

triple x malaya said...

patungcendana:orang ulu kawasan belah pahang kot...huhuhu....

♥ sOFIa ♥ said...

hee. baru dengar ini cerita.
itu cumel banyak suda orang ulu.

heee :)

triple x malaya said...

sofia:tQ...agak2 awak nak kawan dgn orang ulu x?

wa stomek said...

hahahaha...wa dah dgr cite ni...kasi upgred skit..

sharamli said...

isteri ulu ngn suami ulu dah ada anak?

triple x malaya said...

wa stomek:baru balik keje bang..??hehehe..nanti gua wat cerite ulu moden k..

triple x malaya said...

sharamli:anak2 dia sekarang dah besar2 dah...semua duduk kat UK

patungcendana said...

pahang mana ada orang ulu...ada orang asli je...hehe

triple x malaya said...

patungcendana:xde erk..rase cam ade je..