xxx

xxx
xxx malaya

27 August 2009

misi SENI itu luas.

Dalam kehidupan seharian,kite tidak dapat lari dari seni..sebab nye seni itu luas
seluas lautan,mungkin kite tak perasan seni memainkan peranan dalam kehidupan kite seharian.
sebagai contoh mudah..kite drive kereta,motosikal dan basikal pun ade seni..bukan aci hentam je kan?kite buat kerje pun ade seni..bukan aci hentam je?kite nak ayat girlfrend n boyfrend pun ade seni jugak..seni pecakapan ayat2 manis..bukan aci hentam je..silap2 sampai tua solo..


seni ini bagi aku luas..so aku akan mempersembahkan satu seni yang korang selalu buat atau pun langsung korang tak penah buat..SENI MASAKAN.


MEMPERSEMBAHKAN...seni masakan..


AYAM MASAK MERAH PARADOKS.

bahan2 nye..
8 ketul paha ayam
2 batang serai
1 helai daun pandan
2 senduk kecil cili kering[di giling atau bland]
2 biji bawang besar[di tumbuk]
5 biji bawang merah[di tumbuk]
5 ulas bawang putih[di tumbuk]
1 inci halia
sos tomato
kicap pekat
garam,gule,kunyit,bunga lawang,kulit kayu manis,bunga cengkih,buah pelaga dan minyak..

care2 membuat nye..

1: goreng ayam yang telah di gaul dengan serbuk kunyit dan garam[hingga garing]
2:tumis bawang putih bawang merah,halia,bawang besar yang telah di tumbuk
3:masukkan bungga lawang,cengkih,kulit kayu manis,buah pelaga cili lkering[hingga garing
4:masukkan sos tomato,kicap,garam,gule dan srdikit air
5:masukkan ayam dan bawang besar yang di hiris bulat..

selamat mencube seni masakan ini..salam ramadhan dan selamat berbuka puase..

51 comments:

mamai said...

wah kau dah ada seni masakan

aku akan mengajar seni makan pulak lepas nie

ayie said...

bro...
lain kali letak la pic sama...
baru terliur....
ha..ha...

sis_nita said...

uuuuu.. yummy.. drumstick semuanyerr.. aku suka..!

Wanita Itu said...

wah bukak kelas memasak dah dia ^_^

sharamli said...

ni kal0 masak ni..kal0 xsedap nak salahkan 0rg yg masak ke 0rg yg bgi resipi?

♥ayudeadwish♥ said...

buah pelaga tu aper?

jasrina said...

tetiba pulak ada resipi. ini telah mendorong aku utk cuba resepi kau ni.

EN.ROBOT said...

haish.,.,.,sini pon da ade pasal mkn2.,.,~

Cik_daya said...

wah seni masakan gitu..
ingat seni aper tadi..
huhu..
sedap tu...

encik ariff said...

kasi up vdeo la brader.
br smgt nk try.
hehe.

aloy_paradoks said...

huhhh.... terbalik nampak..

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

nak sket wei.....!!!

triple x malaya said...

mamai:baru nak belajar bro..

triple x malaya said...

ayie:ingat nak letak gak..tapi memandangkan bulan puase ni gua malas nak bagi orang sangap beb...

triple x malaya said...

sis_nita:cube la tray sis..confirm best...

triple x malaya said...

wanita itu:apsal minat nak belajar memasak ke...meh ar gua ajar...huhuhu

triple x malaya said...

sharamli:kalau kau yang masak aku tak pasti sedap ke tak...sebab ikut firasat aku..tengok gambar kau aku dah tau kau jenis tak tau masak punye orang...huhuhu

triple x malaya said...

ayudeadwish:buah pelaga tu ape...?huhuhu...nampak sangat kantoi x reti masak..cik adik cube tanye ibu cik adik ye..mesti ibu tau..

triple x malaya said...

jasrina:tray ar wei...nanti kau snap..boleh gua lihat hasil nye...jangan jadi hitam sudah..masak merah jadi hitam..

triple x malaya said...

En robot:gua nak jelas kan bahawe memasak tu pun seni..

triple x malaya said...

cik_daya:ingat kan seni tari ke...?

confirm sedap...

triple x malaya said...

encik ariff:ok bro lain kali gua buat video..

triple x malaya said...

aloy_paradok:seni tu luas beb..

triple x malaya said...

kakuna:nak sikit..meh ar datang umah...huhuhu

yoro okino said...

wahh ko pandaii masak gak ekk
huuhuhu

triple x malaya said...

yoro okino:padai la gak..

bias® said...

dah main masak-masak pulak dah?

anaklaut said...

salam..

menu AYAM MASAK MERAH PARADOKS
yang harus di cuba oleh semua ni..

lapar laa pulak..!

ber_uwang said...

salam...
tak sangka terror masak erk..

sharamli said...

cis...firasat k0 mmg salah 1o1%

patungcendana said...

ok...aku akan try...tapi aku tak suka drumstick...guna bahagian lain ok kan?

triple x malaya said...

bias:sesekali layan masak..walauapun x reti masak..

triple x malaya said...

anak laut:waalaikumsalam..selamat mencube..

triple x malaya said...

ber_uwang:waalaikumsalam..tq2..

triple x malaya said...

sharamli:wahh...mempertahan kan diri nampak..mungkin aku silap kot...tapi betul ke kau boleh masak...?huhuhu

triple x malaya said...

patungcendana:ok je..nak pakai kaki ayam pun boleh..

patungcendana said...

kaki ayam lagi aku tak makan...:-p

re: memang aku ingat nak tunggu raya haji baru nak cuci kereta...hehehe

chipsmore said...

perghhh..pandai masak...ley wat laki..ehehe ;)

JMR said...

wha..ade menu masakan nih..cam menarek..harus dicubakah?

pauhputik said...

huyyoooo cam chef plak

mesti pro bab masak2 neh

kimisai said...

misi kat hospital tu sama tak dengan misi seni memasak???

rockmetaller said...

seni ,,mmg seni...

Razman said...

senang la ko nak masak tengahari wtu bulan pose camni...xyah g kedai mamak dh..

triple x malaya said...

chipsmore:boleh..datang ar meminang..

triple x malaya said...

JMR:tray jangan tak tray...

triple x malaya said...

pauh putik:boleh ar..

triple x malaya said...

kimisai:x same beb..

triple x malaya said...

rockmeteller:seni gaib...

triple x malaya said...

razman:mane kau tau ni..tau2 je..ntah2 lu pun same kot..

Aminah said...

apsal goreng aym smpi garing???nnti xfeel la...hmm....function daun pandan wtpe???/nak bg wangi??letak kat ketiak je cam heidi

lalink7 said...

rajen nye ko masak..
ke bg resepi je nie?
hoho